Att studera språk

Jag har senaste tiden haft detta ämne, inte egentligen på mitt hjärta, men över mig. Det är över ett år sedan jag senaste skrev någonting på denna blogg och för alla (för säkert har jag ju så många läsare, hej mamma) som inte vet, studerar jag franska i Åbo. Det är helt underbart och j'adore nästan allt med studierna. Förutom en del. Den delen som pickat mig senaste tiden. 
 
Jag tror att studera språk skiljer sig på ett helt annat sätt än de flesta ämena. Jag tror alla ämnen och vetenskaper har sina svårigheter och utmaningar men jag upplever att språk ändå skiljer sig lite extra. Det som är en så stor del av språkinlärning är att det krävs en massa mod, självförtroende och sårbarhet. Språk är en del av alla, i olika former, men alla berörs av det och språk är en del av en och ens identitet fast man tror det eller ej, därför blir det personligt och därför blir det jobbigare. Språkinlärning har ett nästintill hat-kärleksförhållande mig mig; vissa dagar kan jag hur mycket som helst och I know this stuff och jag kan conquer the world med mina språkkunskaper, medans andra dagar kan jag ingenting, inget flyter och man funderar på vad man överhuvudtaget tänkt med det här du kan ju entå it vaar na me ti bäre konn e spoåk. 
 
Senaste veckan har jag upplevt en större tyngd över min språkinlärning vilket en underkänd presentation triggade igång. Jag blev på något sätt påmind om allt jag inte klarar, att jag inte klarat skriva en översättning utan att behöva skriva om den minst två gånger, att jag inte förstår en del av lektionen vilket de flesta klarar galant, att jag hör hur låg nivå mitt tal ännu har. Listan kan göras lång. Jag skulle vilja påstå att frustrationen och besvikelserna i att lära sig ett språk är procentuellt större än glädjeprocenten. Det jag iallafall vet att den där procenten glädje jag upplever är så pass mycket mer givande att man meddetsamma glömmer allt det dåliga, and hey, jag ringde just till Sonera och förklarade suomeksi att jag hädanefter vill ha mina räkningar per email, not bad not bad!
 
Såndär katt-terapi man skulle vilja ha ibland.
 

Kommentarer
Postat av: Hannah Kongari

You can do it! Go girl ! :) <3

2017-02-21 @ 18:41:47
URL: http://hanarana.wordpress.com
Postat av: Sophia

<3 Tror dock att det finns vissa likheter med att studera språk och just matte också. Känner igen känslan från såna studier.

2017-02-22 @ 07:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0