Rustikt rågsurdegsbröd

Jag har länge haft en surdegspaus, men för ett par veckor sedan smättade jag ihop en rågsurdeg och har nu under lovet använt den en hel del! Igår påbörjade jag ett ganksa basic rågsurdegsbröd, men denna gång ville jag göra en egen smaksättning och det blev en blandning av russin, krossad mandel, lingon, lite honung & kanel. Jag bytte även ut en del av mjölet mot havreflingor.
  Jag trodde först det inte skulle jäsa så mycket, och det gjorde det egentligen inte heller. Men över natten i kylen hade det höjt sig lite. Sedan blev det bara att jag hade fram det några timmar till i rumstemperatur. Jag är verkligen inte så punktlig med tiderna, det är tur att surdegsbröd inte börjar smaka överjästa iallafall. Detta bröd hade även ett för mig, nytt moment. Det skulle gräddas i en gjutjärnsgryta som skulle vara uppvärmd i ugnen innan man stoppade brödet i det.
 Brödet fick sådan fin färg och blev SÅ gott tyckte jag. Ganska surt och segt och passligt med smaksättning. Mitt rum fick vara fotostudio idag för detta mästerverk. -Jag är nämligen inspirerad av denna blogg: http://call-me-cupcake.blogspot.fi/ . Hon som gör dessa mästerverk och fotograferar använder sig ju bara av dagsljuset och jag tyckder det är så otroligt fint! Mulet väder är ypperligt! Så nu kommer fotosessionen av detta bröd som jag gjort. Receptet finns annars här : http://www.cookyourdream.com/2012/03/sourdough-bread.html (+ 1 dl lingon, 1 dl russin, 0,75 dl krossad mandel, 1 msk honung, ½ tsk kanel)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mirjam

alltså ja e så förundra åv att du tycker om att bak å experimenter utanför recepten, för sålis e absolut itt jag, hahah! och ps. jäättefina bilder!! dagsljus är primus magister.

Svar: Ajjaa, janä, jag tycker e je kul fast ja jier ju it a så ofta meen :D Javisst! Så behöver man int leta en massa lampor!
Karolina

2015-02-26 @ 09:06:42
URL: http://kortochgott.devote.se
Postat av: Sophia

Yee!

2015-03-01 @ 08:02:42
URL: http://uttrycksfullt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0